In de serie ‘Werken met waterstof’ besteden we aandacht aan uiteenlopende aspecten van de toekomstige waterstofeconomie. In deze aflevering: Kevin van Oranje over de financiering van waterstoftractoren. 


Kevin van Oranje woont in Zeeland, dus Noord-Holland Noord ligt voor hem niet bepaald om de hoek. Geen bezwaar voor de Hbo-student Accountancy. Voor zijn afstudeeropdracht reisde hij met alle plezier naar de Kop van Noord-Holland. “De opdracht sprak me aan,” legt hij uit. En nee, dat is was niet omdat hij een agrarische achtergrond heeft. Sterker, vóór het onderzoek was hij totaal niet bekend met de agrarische sector. “Maar ik heb altijd wel al veel belangstelling gehad voor techniek. Dit onderzoek ligt in het verlengde hiervan. ”

Eigen waterstoftank

De onderzoeksvraag die Van Oranje opstelde in samenspraak met GreenportNHN spitste zich toe op de economische haalbaarheid van de waterstoftractor. Verschillende partijen in de regio willen volop inzetten op waterstof, ook in de agrologistiek. Maar voor individuele ondernemers geldt dat het gebruik van deze duurzame energie wel economisch haalbaar moet zijn.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: uit Van Oranje's onderzoek komt naar voren dat dit (nog) niet het geval is. Een waterstof aangedreven motor is veel duurder dan een dieselmotor. Daarbij komt dat er bijkomende investeringen nodig zijn. Zo willen veel agrariërs een waterstoftank op hun erf, zoals ze nu al hebben voor diesel. Uit gesprekken met bloembollentelers kwam naar voren dat er vooralsnog weinig interesse is in gezamenlijke tankstations.

Groene cijfers

Hoewel de meeste telers zich bewust zijn van het duurzaamheidsaspect, missen ze de financiële aantrekkelijkheid van investeringen in waterstof. “Veel telers hebben zonnepanelen of een windmolen op hun land omdat daar financiële regelingen aan gekoppeld zijn. Als ondernemer wil je aan het eind van het jaar groene cijfers zien, dus ik kan me goed voorstellen dat je niet vooraan staat om zo’n grote investering te doen. Maar ook dat hoort bij onderzoek doen: aangeven waar het wringt en wat er nog moet gebeuren.”

Wat er dan moet gebeuren? Als eerste moet er meer informatie beschikbaar komen over onderhoud- en reparatie. Hierover is vrijwel niets bekend, terwijl onderhoud en reparatie een van de grootste kostenpost is voor een agrarisch ondernemer. Van Oranje: “Hoe groot is de kans dat onderdelen van de tractor stuk gaan? En wat kost dat dan? Verder moeten er voldoende tanklocaties komen en de productie van waterstof moet worden doorontwikkeld.”

Waterstof staat aan het begin

In Noord-Holland Noord is nu welgeteld één waterstoftractor in bedrijf. Het gaat om een soort ‘proof of concept’ waarmee de inzetbaarheid wordt aangetoond van waterstoftechniek in de agrarische sector. “Er is dus beweging,” constateert Van Oranje: “Ik ben benieuwd hoe het er over vijf of tien jaar voorstaat. Kijk naar Tesla, daar was iedereen ook sceptisch over en inmiddels zie je ze overal. We staan pas aan het begin.”

Lees ook: Op weg naar een stoet van waterstoftractors.

Meer nieuws

Hans Huibers

Foodportret: Hans Huibers

Hans Huibers: “Bij NMK Esbaco staat de deur altijd open” Van praten óver het onderwijs en het...

Foodportret: Bjorn loopt stage bij NMK Esbaco

Foodstudent Bjorn loopt stage bij NMK Esbaco: meten, controleren, afvinken en gáán! Weten wát je...
Nico Hoogendoorn

Broccoliteler Nico Hoogendoorn: “Wachten op wetten en regels? Ga liever zelf actief aan de slag!”

Nico Hoogendoorn is één van de telers die meedoet aan het POP3-project Weersbestendige broccoli....